Hav

Kon-Tiki2 brukte vi nedsenkbare guara-bord for å styre flåtene mens vi holdt øye med seilet

I 2015 seilte jeg Kon-Tiki2 fra Callao i Peru til Påskeøya. Flåtene ble bygget av balsatømmer bundet sammen med sisaltau. Vi var på havet i 43 døgn, og jeg tok mange bilder underveis, og blogget på kontiki2.com. For første gang i moderne tid seilte en balsaflåte til Påskeøya. Andre etappe av ekspedisjonen skulle seile tilbake til Sør-Amerika, men klarte ikke å nå helt fram i et El Niño år.

Jeg har også bygd flåter tidligere. I min barndom på 1970-tallet hadde vi hytte ved Aspern i Halden-vassdraget. Der fløtte man tømmer og noen av tømmerstokkene slet seg og drev i land. Disse ble til råmateriale for flåter. Noen store ekspedisjoner ble ikke gjennomført – til dette var voksenandelen på hytta for høy.

Senere bygde pappa og jeg en optimist-jolle i glassfiber. Den kom heller ikke så langt, men jeg lærte å seile. Senere kjøpte jeg Europa-jolle. Det er egentlig en regattabåt, men jeg har aldri vært særlig interessert i å seile fort. På vannet stopper tiden. I stedet brukte jeg Europa-jollen til ekspedisjoner langs Bohuslän-kysten, som er blant verdens vakreste steder.

I 2009 var familien på vinterferie på Geilo. Vi byttet tog i Drammen og jentene ville kjøpe noen blader. Jeg fant meg et seilmagasin. Da jeg skulle betale sa ekspeditøren at dette blir dyrt. Dyrt? Noen blader kunne da ikke koste så mye? Nei, bladene er billige, men båtene er dyre. Han fikk rett. I seilmagasinet fant jeg Saffier 26, en vidunderlig vakker båt. Den passer særlig for oss som helst har lyst på en Drake, men som også gjerne vil ha dieselmotor og elektrisk vinsj.

I 2010 hentet vi vår nybygde Saffier 26 i IJmuiden og seilte henne hjem til Oslo. Hun trives godt i indre Oslofjord, og har plass til mange hyggelige gjester. Vi har døpt henne 404, et navn med mange fortolkningsmuligheter.

Jeg er også glad i å seile fullriggere, og har vært med Christian Radich og Sørlandet som medseiler. I 2015 feiret jeg 50-årsdag på Christian Radich. Man har godt av å komme seg til sjøs, det gjelder også venner og familie. Og verden ser litt annerledes ut fra masta på en fullrigger.