Registrering av samtaledata

  1. Datatilsynets styre har som kjent fattet et vedtak om ikke å tillate registrering og lagring av samtaledata. Vedtaket ble fattet under dissens.

Datatilsynet begrunner sitt vedtak med at ulempene med registrering og oppbevaring av slike samataledata har personvernulemper som må få forrangen fremfor Televerkets registrerings- og lagringsbehov. Det er nærliggende å anta at Datatilsynet særlig har vektlagt det forhold at registrering og lagring av det oppringte telefonnummer innebærer opprettelse av et register over kontaktflaten til store deler av Norges befolkning.

Det følger dog av vedtaket at Datatilsynet er innstilt på å la Televerket få konsesjon til å registrere og oppbevare samtaledata, såfremt abonnenten skriftlig samtykker til dette.

  1. Bakgrunnen for Televerkets konsesjonssøknad om registrering og lagring av flere samtaledata er at dette er en absolutt forutsetning for å kunne gjennomføre et nytt system for taksering av bruk av telekommunikasjon. I dag skjer takseringen, for den ordinære telefontjenestes vedkommende, ved hjelp av tellerskrittmetoden. Tellerskrittmetoden er imidlertid ikke egnet til å håndtere det fremtidige telenettet. Televerket har derfor, i likhet med andre teleoperatører det er naturlig å sammenlikne seg med, funnet det nødvendig å introdusere et nytt system for taksering av teletjenester (Sentaks).

Televerkets søknad er dessuten begrunnet i at registrering og lagring av samtaledata er nødvendig for å kunne forbedre saksbehandlingen ved tellerklager, noe som samsvarer med nåtidens rettmessige forbrukerkrav.

Televerket vil gjøre alt som er mulig for å sikre opplysningene. Stikkord i denne forbindelse er kryptering av databaser, personellmessige begrensninger m.h.t. hvem som har adgang til slike opplysninger, m.v. Opplysningene, som Televerket ønsker å registrere, omfattes dessuten av den lovbestemte taushetsplikt i telegraflovens $ 5.

Det bør også nevnes at Televerket, ved flere anledninger, både overfor politi/-påtalemyndighet og andre myndigheter, har vist at vi er innstilt på å verne om kundenes interesser og diskresjon. For øvrig er Televerket villig til å tilby sine kunder en ordning, hvor opplysningene slettes umiddelbart etter at taksering har funnet sted.

  1. Et naturlig spørsmål er hvilken betydning Datatilsynets vedtak har for gjennomføringen av Sentaks.

Som nevnt, er registrering og lagring (for en viss periode) av samtaledata en absolutt forutsetning for å kunne foreta taksering av bruk av teletjenester i tråd med prinsippene i Sentaks. Umiddelbart synes det dermed som om vedtaket om ikke å tillate registrering og lagring av samtaledata, uten at det foreligger skriftlig tillatelse fra abonnenten, stenger for Sentaks. Televerket kan eksempelvis ikke operere med to ulike takseringssystemer for henholdvis samtykkende og ikke-samtykkende abonnenter.

Datatilsynet har dog gitt signaler om at vedtaket må tolkes slik at tilsynet antakelig vil akseptere registrering og lagring av samtaledata for en kort periode uten abonnentens samtykke, slik at selve takseringen kan finne sted.Ifølge Datatilsynet må imidlertid perioden fra anropstidspunktet fram til takseringstidpunktet nedkortes vesentlig. Deretter må de registrerte samtaledataene slettes (bortsett fra data som vedrører abonnenter som skriftlig har samtykket i registrering og lagring).

  1. Televerket vurderer nå om Sentaks-konseptet kan tilpasses Datatilsynets krav. Andre tiltak i anledning vedtaket er også under vurdering.

I tilknytning til ovennevnte kan anføres at Televerket er uenig i Datatilsynets vedtak. Etter Televerkets oppfatning innebærer vedtaket at Televerket hindres i å tilby fullverdige telekommunikasjonsprodukter i tråd med den teknologiske utvikling. I denne forbindelse kan nevnes at de fleste teleoperatører i land det er naturlig å sammenlikne seg med, er i ferd med eller allerede har gått over til taksering på basis av de prinsipper som ligger til grunn for Sentaks. Personvernmyndighetene i disse landene har da heller ikke stilt seg avvisende til registrering og lagring.

Televerket kan ikke se at registrering og lagring av samtaledata slik Televerket ønsker det, innebærer noen personvernulemper som må få forrang fremfor behovet for registreringen, når dette skjer på en fullt ut betryggende måte og i henhold til de strenge krav vi har lagt til grunn at Datatilsynet vil fastsette. Datatilsynet begrunner vedtaket med at registreringen vil øke kontrollmuligheten overfor enkeltindividet i samfunnet. Etter Televerkets syn er dette en risiko, som er av rent akademisk interesse. Begrunnelsen for registreringen er at dette vil bidra til at Televerket kan tilby kundene bedre teletjenester, og det er således ikke motivert ut fra kontrollbehov.